Prokyon er servicecenter for: Raymarine, B&G og Simrad. Det betyder bl.a., at vi udfører on board garantiservice.
Her følger en kort beskrivelse af nogle forskellige producenter og deres udstyr. Kontakt os venligst for råd og vejledning – der er utrolig mange muligheder og det fører for vidt at beskrive alt.
For at sikre vore kunder den bedst mulige service har vi valgt at arbejde med alle leverandører af kvalitetsprodukter indenfor marine elektronik.
Det sikrer at vi er objektive og kan vejlede vore kunder bedst muligt, således at det helt rigtige udstyr bliver valgt. Sejlere har forskellige krav og ønsker. Vi ser det som vores opgave at finde netop det udstyr der opfylder dem.
Vi har samarbejde med smede, bådebyggere, motorvirksomheder etc. og kan derfor tilbyde integrerede løsninger, ombygninger og større renoveringer hvor der er behov for f.eks. nyt instrumentpanel, eltavle etc.
Overvejelser før køb af udstyr
Til almindelig lyst sejlads i og omkring Danmark er det forholdsvis enkelt at vælge udstyr. Der er mange leverandører på markedet og skulle udstyret svigte kan man som udgangspunkt relativt let finde en havn.
Skal man på langfart bør man overveje udstyrspakken nøje. Sejler man udover ca. 20 sømil fra land rækker VHF radioen ikke – derfor bør man overveje MF/HF radio, Satellit kommunikation (SAT C) eller Iridium satellit telefon,.
Det er en rigtig god ide at køb en EPIRB, der kort fortalt er en nødsender, hvis signaler opfanges af satellitter og fly. Den er i vore øjne et must ved længere sejladser. Det er simpelthen den billigste “livsforsikring”
Flere producenter har onboard garanti service og et udbredt service netværk således man kan få hjælp worldwide – de fleste producenter kræver at udstyret skal være installereret af en godkendt installatør – det er Prokyon i mange tilfælde.
TV, internet, telefoni
Idag sender de fleste TV stationer Digitalt, det betyder at man har samme kvalitet TV signal ombord som hjemme. Ofte kan dele af den eksisterende installation benyttes.
Satellit TV. Sejler man langt fra land, eller har man brug for at se f.eks. CNN eller andre satellit kanaler, kan det sagtens lade sig gøre medens man sejler. Prokyon er Service provider for KVH – der udvikler og producerer avancerede men samtidig meget brugervenlige parabol løsninger. Der er forskellige antennestørrelser dermed på dækningsområdet. Kontakt os venligst for yderligere information. Flere af vore andre leverandører tilbyder også satellit TV
Internet og telefon – flyt kontoret med på båden!
Flere og flere lystbåds ejere har behov for at kunne flytte ”kontoret” med på båden. Flere og flere har mulighed for at arbejde hjemmefra og en del benytter båden som et flydende kontor. Der er flere muligheder for at få internet ombord. Det billigste er, at benytte de efterhånden mange muligheder for Hot Spots i havnene. Prokyon er forhandler af NET1 der har fuld dækning i langt det meste af Skandinavien incl. indre farvande og et stykke ud i Nordsøen. Det er relativt billigt og enkelt at sætte op. De fleste vælger trådløst internet i båden.
Internet forbindelsen kan også etableres via Satellit. Der er flere muligheder og man kan stort set etablere forbindelse over hele jorden.
Hastigheden er dog en del lavere end en normal bredbåndsforbindelse op til ca. 500 kbps. Der er mange muligheder, kontakt os venligst da der næsten konstant kommer nye muligheder til. Vi kan skræddersy netop den løsning der har brug for.
Leverandør beskrivelser:
Cobhan (Thrane & Thrane) (Sailor) kært barn har mange navne er en meget velrenommeret kommunikations virksomhed. Thrane & Thrane er for nylig blevet opkøbt af Cobham – tilsammen komplementere produkterne hinanden utrolig godt – det betyder, at Cobham (Thrane & Thrane) er total leverandør af kommunikations løsninger fra håndholdt VHF over MF/HF til de mest avancerede Satellit kommuniktations løsninger. De har high end produkter der passer på alle typer skibe fra lystbåde til de største erhvervsskibe. Traditionelt har Sailor eller Thrane & Thrane produceret VHF, MF/HF og Satellit kommunikations udstyr. På det seneste har de udvidet med bl.a. AIS og Navigation. Hvis der som lystsejler er planer om at sejle på længere ture eller jorden rundt så kan det absolut anbefales at se nærmere på en SAT-C løsning eller Iriduim – de kan begge fås for en overkommelig pris – fordelen er så absolut at man kan komme i kontakt med myndigheder etc. world-wide eller familie og venner hjemme. Er budgettet lidt større kan en V-SAT løsning være inden for rækkevidde – så kan der sendes et billede eller man kan gå på internettet stort set kloden rundt.
Navico gruppen har opkøbt flere brands og ejer idag Simrad, Lowrance og B&G – Gruppen er total leverandør af elektronik til marine sektoren – Lowrance har fokus på avancerede ekkolods og kortplotterløsninger til trolling fiskere og mindre lystbåde Simrad har fokus på motorbåde og dækker alt fra lystbåde til store oceangående erhvervsfartøjer. B&G er målrettet mod Sejlbåde hvor de koncentrerer sig om kapsejlads men som et spin off har de udviklet instrumenter, plottere og radar til alle lystbådsentusiaser. Navico gruppen udvikler centralt og derfor kan man finde stort set ens udstyr med forskelligt software og forskellige navne.
Hardwaren er den samme i Simrad og B&G f.eks NSS og Zeus plottere. Det betyder utrolig høj pålidelighed. Til gengæld har B&G og Simrad’s udviklingsafdeling så koncentreret sig om at udvikle applikationer der for B&G virkelig sætter sejlbåde og deres behov i centrum – medens man i Simrad versionen har Motorbåds specifikke applikationer f.eks. integreret fishfinder, motor interface etc. B&G er i dag eneleverandør af sejlinstrumenter til Volvo Ocean Race. Via Go´free kan man fra kortplotteren gå direkte på internettet, købe f.eks. søkort som downloades direkte til plottere, få online opdatering af vejret hvor data lægges direkte ind på søkortet så bølgehøjde, vindretning etc. kan ses direkte. Der er utrolig mange muligheder for at kombinere tingene – f.eks. vælge en B&G Zeus plotter – kombinere den med Bredbåndsradar, og et Sonarhub module således forward looking sonar og fishfinder fra Simrad bliver integreret på samme skærm. Autopilloter fra Simrad/B&G er i manges øjne nogle af de bedste i verden – det skyldes måske Gruppen opkøbte Robertson for nogle år siden og de var langt foran konkurrenterne og specialister på Pilot siden . Prokyon har f.eks. brugt Simrad Autopiloter til et tankskib der drives frem af 2 schottler – det er næsten umuligt at styre manuelt – men autopiloten klarer opgaven perfekt – eller et andet projekt var en sandpumper der sejler med kun et par cm vand under kølen og sugerøret nede så det skaber et kraftigt træk i den ene side. Vi har brugt Simrad og B&G på rigtig mange skibe – B&G til små og store sejlbåde fra få instrumenter til store installationer med mastdisplays flere plottere, og mange instrumenter.
Raymarine har hidtil koncentreret sig om elektronik til lystbåde – for nogle år siden valgte deres moderselskab at opdele lystbåds og erhvervs aktiviteterne – og Raymarine blev grundlagt. De har flere forskellige systemer og har en lang tradition for udvikling af kvalitets udstyr der dels har mange funktioner men samtidig er let at betjene. Raymarine producerer udstyr der passer til alle bådtyper fra den mindste sejlbåd til de største lystyachter. Raymarine blev opkøbt af Amerikanske Flir for nogle år siden og det har betydet en saltvands indsprøjtning. Raymarine har valgt at opdele deres produkter f.eks. plottere i serier (f.eks. A, C, D og G) og målrettet dem dels mod de forskellige båd størrelser men også mod anvendelses muligheder – f.eks. har Raymarien meget avancerede Chirp Ekkolod til fiskeri, de har avancerede digitale radarer, kommunikation, super gode autopiloter etc. Som et kuriosum har Raymarine har for nylig lanceret de første systemer til erhvervssektoren. Vi har brugt Raymarine til utrolig mange opgaver på et utal af lystbåde
KVH Er en Amerikansk Dansk virksomhed. De har specialiseret sig i Satellit Tv modtagelse samt VSAT kommunikationsløsninger via satellit. De har flere ret avancerede løsninger bl.a. indenfor crew wellfare, ship management. KVH er en af de større spillere på det marked med “egne neværk”, f.eks. er det muligt via FAST IP adresse ombord stort set at integerer skibets eget IT system i rederiets – således man hjemme kan få opdateret info om f.eks. last, motor data, brænstof forbrug etc. kun fantasien sætter grænser
Furuno har ligesom Navico gruppen et meget veludbygget program og udstyr til hele markedet fra lystbåden til de store IMO skibe- Furuno er ikke så kendt herhjemme på det almindelige lystbådsmarked men på flertallet af workboats, fiskekuttere etc er der Furuno udstyr, ligesom de leverer udstyr til rigtig mange rederier. Udover deres eget udstyr leverer de søkortløsninger f.eks. MAXSEA der findes både i en lystbåds og en erhvervs version og til en meget overkommelig pris – det kører på en alm PC og man kan selvfølgelig integrere data fra mange andre “Sensorer” GPS, AIS, Radar, Det er et af de mest udbredte kortsystemer i verden og benyttes af mange kapsejlads både Furuno har 3 centre i Danmark, København, Esbjerg og Skagen.
Maretron er relativ ukendt men de har et utrolig stærkt program til overvågning af motorer (olietryk og temperatur, vand temperatur udstødning, turbo etc, tank målere, flow målere, tryk målere, solid state kompas, Solid state vindstation, interface mellem NMEA2000-USB eller NMEA2000 -LAN . Alle sensorer interfacer til NMEA2000 og data kan derfor overvåges på plottere eller man kan benytte en af Maretrons egne monitorer. Opbyg et totalt netværk med monitorering af stort set alt ombord Motor, AC strøm og spænding, DC strøm og spænding, tanke – ofte har de underlige former for at passe ind – men med et Maretron system kan den kalibreres så man undgår overraskelser i form af at tankmåleren går fra 1/4 fuld til tom på ingen tid. Vi har bl.a. benyttet Maretron til et tankskib der sejler med Bunkerolie, hvor alle tanke bliver overvåget, pumpetryk når der skal pumpes Fueloile til et andet skib, ligeledes er der alarmer hvis udluftnings ventiler stopper til under påfylding og aflevering af fuel olien – hvis en ventil svigter og sætter sig fast kan man risikere at skibet vil revne når der fyldes fuelolie på eller implodere hvis man pumper fuelolie til et andet skib. En af problematikkerne er, at når en tank tømmes f.eks. 80 kbm. så vil skibet hælde til siden eller “pitche” for- eller agterover. Derfor har vi integreret autopilot og satellit kompasset med resten af systemet – det betyder man direkte kan se på en Computer monitor hvordan skibet ligger i søen.
Garmin er kendt af de fleste lystsejlere de koncenterer sig om udstyr til netop lystbåde og deres produktprogram bliver mere og mere udbygget år for år – Brugervenligheden er i højsædet og man fornemmer tydeligt at man integrerer løsninger fra deres andre serier ind på båd markedet.
Links til importører/producenter af det mest almindelige udstyr.
Raymarine: www.raymarine.com
Navico gruppen :
www.simrad-yachting.com
www.bandg.com
www.lowrance.com
Thrane&Thrane (Sailor): www.cobham.com
KVH: www.kvh.com